Auta na etanol nebudou zelenější
Výsledky svého bádání, se kterými mnozí ekologové nesouhlasí, Jacobson zveřejnil v časopise Environmental Science and Technology.
Právě podíl biopaliv na celkové spotřebě pohonných hmot v dopravě by měl dosáhnout v Evropské unii do roku 2020 deseti procent. Země EU se na tom dohodly v březnu v rámci boje proti klimatickým změnám prostřednictvím zvyšování podílu obnovitelné energie na celkové energetické spotřebě unie.
Počítačový model, se kterým pracoval odborník na atmosféru Jacobson, vzal v potaz různé faktory, například teplotu, sluneční svit, mraky nebo déšť. Model nastínil kvalitu vzduchu v roce 2020 při dvou možných scénářích.
V jedné simulaci jezdila všechna auta na benzin a ve druhé byla poháněna palivem E85, což je směs 85 procent etanolu a 15 procent benzinu. Autor studie ovšem přiznal, že zatím není reálné, aby biopaliva používala všechna auta.
Jacobson zjistil, že kdyby všechny vozy jezdily na E85, v některých částech Spojených států by se v porovnání s auty na benzin velmi zvýšila koncentrace ozonu, která by měla negativní účinky na lidské dýchací ústrojí. Projevilo by se to 200 úmrtími navíc ročně v celých Spojených státech. Statisticky by to znamenalo též dalších 770 návštěv pohotovostí a 990 hospitalizací.
Ačkoli díky ježdění na etanol se podle studie snížila přítomnost dvou karcinogenů ve vzduchu, množství jiných rakovinotvorných látek se naopak zvýšilo, takže vliv na výskyt zhoubných nemocí byl stejný jako při znečištění způsobeném výfukovými plyny.
"Zjistili jsme, že i při použití E85 budou dopady na lidské zdraví stejné jako u benzinu, jehož zplodiny ročně způsobí 10.000 předčasných úmrtí," řekl Jacobson. Otázkou tak podle něj je, zda má propagace etanolu a jiných biopaliv nějaký smysl, když to lidskému zdraví neprospěje.
"Pokud jde o znečištění, není etanol ekologický," dodal vědec. "Pokud chcete používat etanol, dobrá, ale neargumentujte zdravím. Není lepší než benzin, možná je dokonce ještě horší.
Jacobsonova studie popudila některé ekology. "Je to provokativní koncept, který nefunguje," řekl agentuře AP Roland Hwang z Rady pro ochranu přírodních zdrojů. Další ekologové upozorňují na to, že jiné studie ukázaly, že etanol je "zelenější" než benzin.
O využití etanolu debatují ve světě zemědělci, politici, průmyslníci i ekologové. Zatím se neshodli na tom, kolik etanolu by mělo být produkováno, na jaké ploše by se měly pěstovat plodiny, z nichž se etanol vyrábí, a kolik by to stálo.
Zdroj: ČTK
- Odpovědět
Pošli odkaz