Reklama

Mystika

Mystickou zkušeností se nazývá taková zkušenost, při níž člověk nazírá nejvyšší skutečnost těžko vyjádřitelnou běžnými slovy. Je pro ni charakteristický pocit jednoty všech věcí v jedné podstatě (substanci) a v jednom životě.

Existuje mnoho způsobů, jak klasifikovat mystickou zkušenost. Walter T. Stace ( Mysticism and Philosophy - Mystika a filozofie , 1960) např. rozlišuje mezi navenek orientovanou a dovnitř orientovanou mystickou zkušeností.

Jonathan Webber ( Revelation and Religious Experience - Zjevení a náboženská zkušenost , 1995) shrnuje rozdíl mezi introvertní a extrovertní mystickou zkušeností takto:

Extrovertní je zkušenost, při níž je mnohost předmětů ve světě proměněna v jedinou životní entitu. Naproti tomu introvertní mystikové mluví o ztrátě své identity, vymezující je jako jedince, a o pomalém ponoření se do božské jednoty.

Jako příklad uvádí introvertní mystickou zkušenost pocházející z čandogajských upanišad:

Reklama

Jako řeky tečou, aby spočinuly v oceánu, aby za sebou zanechaly své jméno a svou formu, tak také ten, kdo ví, osvobozen od jména a formy, dospívá k božské Osobě za vším nejzazším.

Existují také rozlišení mezi „teistickou mystikou“ a „monistickou mystikou“. V monistické mystice se dospívá spíš k vědomí duše, vlastního já nebo sebe samého než k vědomí Boha.

Klasický popis mystické zkušenosti pochází od Williama Jamese ( The Varieties of Religious Experience - Druhy náboženské zkušenosti , 1902), který spolu s příklady uvádí seznam čtyř hlavních charakteristik mystické zkušenosti:

?         Nevyslovitelnost (inefabilita): Jedná se o pocitové stavy natolik odlišné od všeho, že není možné je jakkoli uchopit nebo přenést. Odolávají jakýmkoli běžným vyjádřením. Popisy, jako je např. „rozpuštění osobního ega“ nebo „pocit pokoje a posvátna“, jsou v očích těch, kdo nic takového nezažili, prázdnými frázemi.

?         Charakter poznání (noetická vlastnost): Přestože je mystická zkušenost nevyjádřitelná, dává vhled do pravd, které nelze získat pouhým rozumem. Nejedná se o žádná triviální zjevení. Jde o všeobecné a věčné pravdy.

?         Pomíjivost : Náboženská zkušenost netrvá dlouho, obvykle ne víc než půl hodiny. Zpravidla si ji lidé zapamatují, ale jen nedokonale si ji jsou schopni vybavit, ovšem pokud se opakuje, rozeznají ji. Pokud dojde k řadě mystických zkušeností, zpravidla se nějakým způsobem rozvíjí jejich vnitřní bohatost. Toho, kdo mystickou zkušeností projde, zanechají obvykle s hlubokým přesvědčením o důležitosti významu této zkušenosti.

?         Pasivita: K mystickým stavům si lze dopomoci např. „soustředěním pozornosti“ nebo „určitými tělesnými pohyby“. Jakmile ovšem k takovémuto stavu dojde, mystik má pocit, jako by byl v zajetí vyšší moci. To může vést k jevům, které poukazují na možnost alternativních osobnostních stavů - např. k prorocké řeči nebo mluvení jazyky.

Jednou z klasických mystiček spojených s křesťanskou tradicí je sv. Terezie z Avily (1515-1582). V jejích spisech převládá charakteristika nevyslovitelnosti ( Sebrané spisy sv. Terezie z Avily - The Collected Work of St. Teresa of Avila , 1987): Co se týká Boha, duše je naprosto bdělá, ale pokud jde o věci tohoto světa, je v hlubokém spánku.Bůh se usadil uvnitř této duše způsobem, který mi po mém návratu k sobě vůbec nedovolí pochybovat, že jsem byla v Bohu a Bůh ve mně. Tereziiny „mystické stavy“ jsou vždy spojeny s vizemi. V nejznámější z nich viděla anděla s krásnou tváří, jak držel „dlouhé zlaté kopí“, na jehož hrotu byl „plamínek“, jímž proklál její srdce. Terezie praví:

...probodl mé nitro. Když kopí vytahoval, jako by s ním vytahoval i je, a mě zanechal rozpálenou úžasnou láskou k Bohu.

William James podává gradující seznam příkladů a výroků, od těch, které nemají žádný náboženský význam (např. „To jsem slýchal po celý život, ale se vším všudy jsem to pochopil až dnes.“), až po příklady veskrze náboženské.

Většina mystických zkušeností probíhá za plného vědomí, přičemž zmiňovaná osoba rozlišuje mezi onou zkušeností a snem.

William James cituje následující příklad: Sestoupil na mne pocit nezměrného povznesení a radosti a následovalo nepopsatelné rozumové osvícení. Nejen že jsem, mimo jiné, uvěřil, ale viděl jsem, že vesmír není složený z mrtvé hmoty, ale z hmoty živé Přítomnosti; uvědomil jsem si v sobě věčný život... Toto vidění trvalo několik vteřin a pak zmizelo, ale zůstaly vzpomínky a pocit skutečnosti toho, čemu mne naučilo. ... Byl jsem přesvědčen o pravdivosti toho, co mi vidění ukázalo.

Ukázka z knihy Filozofie náboženství (Portál)

Reklama

Komentáře

Martina (Čt, 18. 11. 2010 - 18:11)
Hezký den kdyby měl někdo zájem o výklad karet, tak mám super zkušenost z těchto stránek http://www.vykladkaretonline.estranky.cz/. Vyzkoušeli i kamarádky a taky jsou dost spokojené.
janina (Út, 23. 11. 2010 - 21:11)
www.vykladkaretonline.estranky.cz
Lenka (Út, 23. 11. 2010 - 21:11)
Martino, na to máš diskusi...já také věřím na mimozemšťany a hlavně po přečtení jedné dokonalé knížky
výklad karet (So, 27. 11. 2010 - 15:11)
Hezký den kdyby měl někdo...http://www.vykladkaretonline.estranky.cz/
jan-blazej (Út, 5. 4. 2011 - 08:04)
Lze vůbec k vážnému tématu vést diskuzi, když se jí zúčastní většinou ti, kteří do ní nepatří? Mystická zkušenost spojení s Bohem - VĚDOMÍM VESMÍRU, je jediná, nelze ji dělit. Spekulace nevědoucích a nevidoucích tato témata jen špiní. V knize Realita VESMÍRU jsou popsány dva druhy samádhi - s Bohem (zde popisované, při plném vědomí) a s Božstvem pomocí opakování mantry (při tomto spojení je naše duše (átmá)včetně astrálního těla přenesena do Božstva příslušného mantře. Úchvatné zážitky z reálně existujícího Božstva jsou jakýmsi živým snem a po návratu jsme světcem s vyzařující nadpozemskou svatostí. Tento stav je na rozdíl od spojení s Bohem trvalý, do pozemské úrovně vědomí se už takový člověk nevrací.
GAGDLO (Ne, 19. 6. 2011 - 17:06)
Dobrý den,jsem mysticky založená osoba,věřím v duchovno a vše ostatní.Velmi se o tyto články a diskuse zajímám.Jsem velmi psychicky založena na mystice,mimozemské civilizaci,bohu a všemu kolem toho.
harmadiXem (Ne, 27. 11. 2011 - 15:11)
Mysticka skusenost sa odohrava v hlbke duse, je to vnutorna psychospiritualna zalezitost, takze by som to nedelila na extrovertne a introvertne ako je uvedene v clanku.Ide tu predsa o zazitok Jednoty ludskeho a bozskeho. A co je vnutri to je aj vonku a plati to aj opacne..... Dali by sa niekdajsie, odznele mysticke zazitky opat vyvolat z nevedomia pomocou hypnozy? Robil sa niekedy vyskum na toto tema? ..... Uvedeny klasicky popis od W.Jamesa pochada spred 1OO rokov - novsie popisy najdeme v knihach St.Grofa, Ricka Strassmana (DMT)alebo aj na webe Erowid.
Mária (Po, 20. 4. 2015 - 21:04)
Jsem tak trochu, možná trochu víc, čarodějka.
Radim (Po, 20. 4. 2015 - 21:04)
Kvalitní knihy o mystice jsou od Květoslava Minaříka. Je v nich vše, a hlavně věci co autor sám vyzkoušel a fungují.
Karel (Út, 21. 4. 2015 - 06:04)
Mno, osobně bych doporučil Ohnivý keř a pár dalších knížek od Karla Weinfurtera. Jsou v PDF volně na ulozto.
Radim (Út, 21. 4. 2015 - 10:04)
Mno, osobně bych doporučil...Weinfurter neříkám že se něco z toho nedá, ale není to to pravé. Myslím, hlavně jeho osoba.
hmhm (Út, 21. 4. 2015 - 12:04)
Weinfurter neříkám že se...Minařík už vůbec ne.
Radim (Út, 21. 4. 2015 - 13:04)
Minařík už vůbec ne.Koukám, že toho nějak moc víte... Stačí si jen přečíst,co dělal ten či onen,a i dle způsobu života to musí být jasné. Zjistil jsemzze Minaříka nemusí většinou lidé co nemají většinou trpělivost, nechtějí se ovládat či chtějí zázraky na počkání. Nebylo něm nic nevědí. To nemusí být Váš případ.
Neta (Út, 23. 11. 2010 - 22:11)
Mystika není jen o bájných zvířatech.Supermane,na Martin Kubrt jsi měl jednorožce a mořské víly.Věřit v mimozešťany můžeme všichni a pokud si založila Martina tuhle diskuzi,tak si počkáme jak se to vyvine.
Přečetl jsi si pořádně celý článek? Tak si představ,že Mare,jak psala na JHVH,že mluvila k tomu mladému muži v jazycích,vkročila do mystiky.Máš tady názorný příklad,že Mare ji,je úplně mimo toho co na té diskuzi píše.
neta (Út, 23. 11. 2010 - 22:11)
p.s. oprava-mělo být napsáno
Superman (Čt, 18. 11. 2010 - 19:11)
Hezký den kdyby měl někdo...Martino, na to máš diskusi o Kartářkách a jasnovidcích. Proč tady zakládáš ještě další ? Navíc mysticismus je o bájných bytostech a ne o kartách. A ke všemu se to nelíbí Jehovovi Bohu, protože je to druh spiritismu ve spojení s démony. Tedy já na démony moc nevěřím, ale když se to píše v Bibli tak na tom asi něco pravdy je. Je to docela síla. A co jinak věříš, že tu kdysi byli jednorožci, elfové a skřítkové ? ? To asi v kartách nenajdeš, ale já věřím na mimozemšťany.
Superman (Čt, 18. 11. 2010 - 19:11)
Martino, na to máš diskusi...Omlouvám se za chybnou definici. Spletl jsem si to s mytologií. :(
Reklama