Héra: bohyně žárlivosti

Všichni bohové a bohyně jsou schopni siláckého hněvu, ale nejpřednější z nich je v žárlivosti Héra, žena Diova. Vždy byla připravena propuknout v záchvat vzteku nad svým manželem, skutečným arcizáletníkem. Během historie byl Zeus kritizován jako velký bůh, který je však zároveň nevěrným milencem. Mytologie však není přesným portrétem lidských vlastností a slabostí, třebaže se vyjadřuje v obrazech ze života smrtelníků. Do mýtu musíme nahlížet hlouběji, abychom rozeznali jeho nezbytnost a tajemství.

Když se díváme okem básníka, můžeme poznat, že u vládce vesmíru to má určitý smysl, když chce mít erotický kontakt se vším na světě.Jaké by to však bylo stát se manželkou takové nespoutané touhy Řečeno lidskými slovy, by to bylo něco podobného jako být milenkou umělce nebo politika nadaného charismatem, které z něj dělá světového vůdce. Jak by někdo mohl mít za muže touhu dosahující kosmických rozměrů, aniž by se cítil neustále ohrožen?

Je kuriózní, že manželka nejvyššího boha je v řecké mytologii známá především svou žárlivostí. Není to královna, která se stará o utrpení svých poddaných. Nezosobňuje absolutní krásu, která doplňuje absolutní moc. Je to vrtkavá, rozzuřená, oklamaná a násilná žena. Héřin vztek je odstínem její žárlivosti stejně tak, jako je chtíč jedním z tónů Diovy světovlády.

Zdá se, že žárlivost je pro udržení života a kultury stejně důležitá jako Diova rada a politická moc. Zeus, který řeší základní otázky existence a slouží jako původní "bůh otec", touží po každé jednotlivosti ve světě, kterému vládne. Zatímco jeho touha směřuje do světa, Héřin hněv stojí ve službách domova, rodiny a manželství.

Jejich napětí je jin a jang domova a světa, napětí mezi "námi" a "druhými". On je extrovertní, ona je introvertní. Erotická kreativita vytváří svět, žárlivost chrání srdce a nitro. Kdybychom nepropadali žárlivosti, stalo by se příliš mnoho událostí, bylo by prožito příliš mnoho životů, bylo by navázáno příliš mnoho vztahů bez jakéhokoliv prohloubení. Žárlivost slouží duši tím, že požaduje nějaké meze a reflexi.

V kultuře, oceňující individuální svobodu a volbu, je touha vlastnit součástí stínu, je to však touha skutečná. Žárlivost je uspokojena skutečným spojením s druhou osobou. Toto spojení však vytváří přísné požadavky. Chce po nás, abychom milovali oddanost a závislost, riskovali nesnesitelnou bolest odloučení a nalezli naplnění v partnerském vztahu - což je Héřin tradiční atribut.


Zdroj: Thomas Moore - Kniha o duši, nakladatelství Portál

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (7)

  • Obrázek uživatele ttttttttttttttttttttttt
    ttttttttttttttt... (anonym)

    je to trapne takovou trampnou stranku sem ještě nevyděl

    Led 25, 2007
  • Obrázek uživatele karel
    karel (anonym)

    souhlasi m z tttttttttttttttt maš pravdu je to trapne

    Led 25, 2007
  • Obrázek uživatele Návštěvník
    Návštěvník (anonym)

    copjcd)opgdhg

    Bře 13, 2007
  • Obrázek uživatele Návštěvník
    Návštěvník (anonym)

    jj to teda jj

    Bře 13, 2007
  • Obrázek uživatele hanaaaaaaaaaaaa
    hanaaaaaaaaaaaa (anonym)

    je to faaaaaaaaaaakkkkkkkt traparskyyyyyy

    Feb 14, 2009
  • Obrázek uživatele Denisa
    Denisa (anonym)

    Mě se to líbí - jsem, asi dcera Hery!!!

    Feb 14, 2009
  • Obrázek uživatele zuzka
    zuzka (anonym)

    nic se tu vtom zajimaveho nedozvíš

    Kvě 26, 2009

Přidat komentář

Reklama

Reklama